In samenwerking met het Pakhuis de Zwijger is op 27 oktober 2015 de eerste van een serie bijeenkomsten gestart door initiatiefnemers vanuit Museum om de Hoek. Tijdens deze bijeenkomsten staat de opkomst, huidige rol en toekomst van de kleinere en buurtmusea centraal.“Steeds meer wijken hebben hun eigen museale initiatief of buurtmuseum. Anders dan traditionele musea hebben buurtmusea vaak geen vaste collectie, maar gebruiken ze hun wijk als inspiratiebron. Wat ze gemeen hebben, is een directe binding met de lokale omgeving, lokaal erfgoed, verhalen van bewoners en de geschiedenis van de buurt zijn uitgangspunten.”Van 27 oktober 2015 t/m 10 oktober 2017 hebben zes ontmoetingen in Pakhuis de Zwijger plaats gevonden waar kennis en inspiratie werd gedeeld. De bijeenkomsten in 2015 en 2016 stonden in het teken van ‘Museale initiatieven in de wijken’, ‘Amsterdamse buurtmusea’ en ‘De toekomst van de buurtmusea’. In de vervolg-serie van 2017 stond het Participatory-museum centraal: over het samen-werken en verbinden met communities en je directe omgeving.

Bijzondere gasten, waaronder Riemer Knoop, Paul Spies, Zef Hemel, Mirjam Sneeuwloper en Jasper Visser, gingen met elkaar en het publiek op interactieve manier op deze onderwerpen in. Bert Hana omlijstte de bijeenkomsten met zijn eigen zoektocht naar How to Make Your Own Museum.

Het Platform Museum om de Hoek heeft de aanleiding gevormd voor de samenwerking van de Musea om de Hoek. Mede dankzij de inzet van de initiatiefnemers Museum zonder Muren, Museum Perron Oost, Buurtmuseum Indische Buurt en Pakhuis de Zwijger.

Verslagen

Bijeenkomst #1 op dinsdag 27 oktober 2015 met Dr. Riemer Knoop. Wat is een Buurtmuseum? Lees het verslag

Bijeenkomst #2 dinsdag 26 januari 2016 met Eric van der Kooij, Paul Spies en Eefke van Neunen. Hoe maken we een museaal initiatief sterk voor de lange termijn? Lees het verslag

Bijeenkomst#3 op dinsdag 17 mei 2016 met Zef Hemel en Jasper Visser. Samenwerking tussen diverse Amsterdamse museale initiatieven nu en in de toekomst. Lees het verslag